Solat Sunat Zawal

Solat Sunat Zawal

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Waktu  Zawal yang dikenali juga sebagai waktu Istiwa atau waktu rembang  ialah masa matahari berada tegak di atas kepala, iaitu apabila kita berdiri, tidak kelihatan bayangan kecuali di bawah kaki kita.
Ketika inilah, api neraka sedang menggelegak dan syaitan-syaitan berkeliaran. Oleh kerana itu waktu ini diharamkan mendirikan solat kecuali pada hari Jumaat. Waktu ini panjangnya dalam lima hingga 10 minit sebelum waktu Zuhur.
Kita juga disaran mendirikan Solat Sunat Zawal pada hari-hari biasa, di antara waktu selepas Zawal hingga tergelincir matahari anggaran sedepa, kerana ia adalah masa ijabah iaitu saat diperkenankan doa.
.
Solat Zawal ialah solat sunat dua rakaat yang dilakukan sejurus gelincirnya matahari iaitu sebelum mengerjakan solat sunat Qabliah Zohor.
Sekiranya Solat Sunat Zawal dikerjakan di rumah, hendaklah ianya direngkaskan dengan membaca surah-surah pendek agar tidak ketinggalan solat berjamaah di surau atau masjid.
.
.
 Cara Melakukan Solat Zawal
  1. Lafaz niatnya:-

.
       2.  Bacaan surah:
      Rakaat pertama, bacalah An Nashr (Izaaja).
      Rakaat ke-dua, dibaca Al Lahab.
 .
.
Zikir AL MALIK
- Maha Merajai dan Yang Mempunyai Kerajaan
Apabila dizikirkan AL MALIK setiap hari setelah tergelincirnya matahari (selepas Zawal):
  1. Sebanyak mungkin, InsyaAllah akan mendapati dirinya serba lengkap dan dicukupkan keperluannya tanpa bergantung kepada orang lain.
  2. Sebanyak 121 kali – InsyaAllah akan beroleh kekayaan dengan dibukakan  pintu rezeki dan segala pekerjaan yang dilakukan akan mendatangkan berkat.
 
;